Wedding
planning tips

Welkom bij de blog! Geniet van een mix van tips, verhalen en inspiratie.


CREËER DE PERFECTE TROUWCEREMONIE

Wat komt er kijken bij en complete suppaduppa romantische, stralende, liefdevolle trouwceremonie? Hier vertel ik je alles wat je moet weten, waar je rekening mee houdt en hoe je dit perfect voorbereidt. ‚Ā†Wedden dat jij dan megaaa stralend richting het altaar loopt?

De First Look

Waar en wanneer zien jullie elkaar voor het eerst op de dag van jullie huwelijk? Bespreek dit metelkaar. Zien jullie elkaar voor het eerst bij het altaar, lopen jullie samen richting het altaar of zien jullie elkaar voor het eerst als hij jou komt ophalen? De first look is goud waard, dus denk hier goed over na.

The walk down the aisle

Hoe ziet de volgorde eruit van het lopen? Meestal gaat de bruidegom eerst. Soms met zijn moeder/ vader, soms de best man. Of hij staat daar al te wachten. Daarna volgt het bloemenmeisje. Tot slot volgt de bruid die wordt wegegeven door paps-lief. Tegenwoordig zie je ook veel dat de bruidegom én bruid samen het altaar betreden. Heb je veel bruidsmeisjes en bruidsjongens en wil je een fantastische opkomst voor hen? Dan komen zij eerst.

Zitplaatsen tijdens de ceremonie

Reserveer de plekken van degene die een entree maken. En zorg ervoor dat ze niet te ver naar achteren hoeven te lopen is. Het wordt anders een rommeltje als iedereen nog moet gaan zoeken voor een plekje. Ook is het handig als de getuigen tijdens de trouwceremonie vlakbij het altaar zitten.

 

De volgorde van een trouwceremonie

Dit is de meest gebruikelijke volgorde van een trouwceremonie:

  1. Mededeling
  2. Welkomstwoord
  3. Introductie
  4. Ceremoniele plechtigheid
  5. Vows uitspreken
  6. Ringen uitwisselen
  7. Kiss the bride!
  8. Eventuele andere rituelen en afsluiting

2 slimme tips!

De trouwambtenaar zal in de aanloop naar de bruiloft toe, met jullie bespreken wat er wordt verteld, wie de getuigen zijn en of jullie je eigen vows uitspreken. In mijn voorbespreking met de trouwambtenaar zijn er 2 onderwerpen die ik altijd doorneem: bij aanvang herhalen om de telefoons uit te zetten. En heel belangrijk: een mededeling te doen wat de gasten kunnen verwachten/ moeten doen na afloop: Kunnen de gasten meteen komen feliciteren, eerst een toost, blijven zitten voor een foto, bellenblazen? Vraag de babs dit bij de afsluiting mede te delen. Dat vinden de gasten ook prettig om te weten.

Muzikale omlijsting

Maak een overzicht van de momenten waarop een liedje afgespeeld wordt. Houd hierbij wel rekening met de loopafstand richting het altaar. Overigens is ook aan te raden om niet teveel verschillende nummers af te laten spelen voordat de ceremonie gaat beginnen. Meestal adviseer ik er maximaal 3 nummers te doen, mits het looppad van het altaar lang is en de gasten inderdaad kunnen genieten. Het is dan aan de DJ of zanger(es) om het liedje tijdig mooi in elkaar over te laten lopen. Maak ook een playlist van liedjes die tijdens het ondertekenen op de achtergrond afgespeeld mogen worden. Dit vult die akward stiltes op.

Bezig met jouw trouwplanning?
Download de handige checklist trouwen


Voor meer tips en inspiratie:
FOLLOW MY WORK

Hi lovebirds,

wat leuk dat je komt kijken!

Mijn man wordt soms gek van mij… Elke keer na een prachtige bruiloft of een prachtige trouwjurk, vraag ik hem steeds weer: “Babe, zullen we voor de gein nog een keer trouwen?” Drie keer raden wat zijn antwoord is: “Neeeheee, babe…” Hè jammer nou. Lees hier meer over mij en mijn werk. En ja, bij elke bruiloft piek ik toch weer een traantje weg... 

Lees verder over mij

© Copyright Weddings & Celebrations by Hamida Hamerslag  |  De Wedding Workshop |  Masterclass multiculturele weddingplanning | KvK: 64883620  | Algemene voorwaarden | Privacystatement |  Ontwerp & realisatie: MM